lunes, 20 de enero de 2014

Santa Cruz la laguna, ett steg närmare paradiset


Lago Atitlan i Guatemala har på senare år blivit ett populärt resmål och ett måste för "backpackern" som reser genom Central Amerika. San Pedro och San Marcos är de största orterna, som lockar med spanskakurser, yoga retreats, möjlighet till nattliv, hajker och kajakpaddling.
Befolkningen är till mer än 90 % Tz'utujil Maya indianer, medan resten är en växande grupp av "expatriots"; mest amerikaner men även européer som alla sökt lugnet kring den magiska sjön. Här kryllar det av yoguis, och utövare av alla alternativa terapier du kan tänka dig. Orterna har blivit tva mecka för övervintrade hippies och även unga backpackers som väljer att stanna en tid för att lära sig ekologisk odling, spanska, reiki, yoga...

Jag har valt att åka till Santa Cruz, en mycket mindre och mer outforskad by, med otroligt vacker utsikt över San Pedros vulkan. Jag hyr en liten loftlägenhet 20 meter fran vattnet. Den lilla byn Santa Cruz ligger på 30 minuters gångavstånd, det är en vacker promenad att gå längs med stranden. I Santa Cruz finns några hotell och hostels, men atmosfären är annorlunda än i San Pedro och San Marcos. Än finns det ingen resebyrå som försöker sälja guidade turer, än finns det inga jonglerande "rastamen" som försöker sälja smycken, eller inrökta expats som försöker sälja ekologiska produkter till orimliga priser för budgetresenären. Santa Cruz med omnejder är det perfekta resmålet för dig som söker lugn och tystnad. Det är nagot magiskt i det blåa vattnet och de ståtliga vulkanerna som omger platsen. Jag vaknar och somnar till ljudet av vågorna. Har inget behov av att sätta på musik och inget behov av att göra särskilt mycket.

För att inte förvandlas till en total hermit, har jag bestämt mig för att göra någon form av social aktivitet varje dag, i förrgar var det en promenad till den lilla lokala lördagsmarknaden, igår yoga-lektion, idag tog jag båten för att besöka San Pedro.
Dagens anekdot utspelar sig vid ett litet marknadsstånd: Jag handlade bananer och fick frågan: Ska du inte ha en duva också? En duva? sa jag frågande. Ja, de är billiga, bara 20 quetzales (mindre än 20 kronor). Då såg jag att det satt två duvor nästan gömda bakom bananförsäljerskan. Men vad ska jag med en duva till?, frågade jag. Hon tittade på mig med genomträngade blick. De äter majs, sa hon sen bestämt, och de är billiga. Idag köper jag bara bananer, sa jag, och gick sen glatt ned till baten för att lämna San Pedro och åka tillbaka till lugnet i "min" lilla vik.

Hur kommer man hit?
Från Antigua finns det organiserade bussresor för ca 70 kronor som tar dig till Panajachel (2,5 tim). Från Panajachel går det båtar var 20 minut från tidig morgon till sju på kvällen, det tar ca 20 minuter och kostar mindre än tio kronor. Om du väljer att bo där det finns kök och vill laga din egen mat, måste du åka till Panajachel för att handla. Där finns matvarubutiker, bageri, marknad, och dessutom säljs där underbart hantverk.

Var kan man bo?
La Iguana Perdida - hostel med yngre backpackersatmosfär. Här finns kök och TV.
För mer lyx: Isla Verde eller Villa Sumaya. Här erbjuds också massagebehandlingar och Yoga.
Om du vill ha mer avskildhet, och kanske stanna för en längre tid, Armand, en fransman som bott här i över 20 år, hyr ut små lägenheter med alla bekvämligheter till ett bra pris. Titta efter Atitlan Solutions.

No hay comentarios: